Fenomenul se numeste efect de memorie. Se manifesta cel mai puternic la acumulatori NiCd, mai putin la NiMH si deloc (sau aproape?) la LiIon si Pb.
La acumulatorii de masina si UPS, fiind cu plumb, trebuie avuta grija ca reincarcarea sa se faca cat mai repede dupa ce au furnizat curent (nu neaparat sa se descarce complet), altfel poate sa apara sulfatarea acestora. Merg incarcati si la un curent mai mic de 10% (cu prelungirea corespunzatoare a timpului de incarcare), dar mai mare decat curentul de mentinere pentru functionarea in regim tampon (informatie care nu este data in mod uzual pentru acumulatorii cu destinatie auto), dupa cum merg incarcati si la o valoare superioara (la auto nu exista un circut de limitare a curentului de incarcare, singura informatie pentru releul ce controleaza excitatia alternatorului fiind tensiunea).
CE ESTE BATERIA ACID-PLUMB ?
Bateriile sunt echipamente ce transforma energia chimica în electricitate.
Bateriile sunt un mod eficient de a face electricitatea portabilă. In plus, bateriile furnizează energie în scopul de a înlocui energia electrică furnizată de reteaua electrică.
Pe masură ce întregul glob devine dependent de electricitate, mobilitatea bateriilor joacă un rol si mai important în viata de zi cu zi.
Bateriile se prezintă într-o larga varietate de forme si marimi si au diverse aplicaţii, de la unică folosinţă pana la câţiva ani.
ISTORIA BATERIEI
Cei mai multi istorici situeaza inventia bateriei in jurul anului 1800, atunci cand experimentele lui Alessandro Volta au generat curent electric din reactii chimice intre elemente diferite.
Pila voltaica originala folosea discuri din zinc si argint si un separator poros dintr-un material nonconducator, saturat de apa sarata. Experimentele cu diferite combinatii de metale si electroliti au continuat in urmatorii 60 de ani.
Johann Ritter a demonstrat pentru prima oara elementele unei baterii reincarcabile in 1802, dar totusi acestea au ramas o curiozitate de laborator, pana tarziu, in secolul dinamurilor actionate cu abur capabile sa le reincarce.
In prima jumatate a sec 19 experimentele au continuat cu o varietate de combinatii de materiale cu electrozi pozitivi/negativi si diversi electroliti. Abia in anul 1860 stramosii bateriilor din zilele noastre au fost descoperiti, respectiv George Leclanche a construit prima baterie din carbon-zinc.
Bateriile secundare dateaza dupa 1860, cand Raymond Gaston Plante a inventat bateria plumb-acid.
Celula acesteia se baza pe 2 placute subtiri separate de o folie de cauciuc. El a rulat aceasta combinatie si a introdus-o intr-o solutie diluata de acid sulfuric. Initial capacitatea era limitata din cauza placutei pozitive ce prezenta putin material pentru a face reactie.
Pe la 1881, Faure si altii au creat baterii folosind o pasta de oxid de plumb pentru placa pozitiva, aceasta permitind o formare mai rapida.
Din moment ce majoritatea problemelor cu bateriile plumb-acid innundate implicau scurgerea electrolitului , cele mai multe incercari au fost facute in idea de a elimina acidul liber din baterie. Cercetatorii germani au descoperit la inceputul anilor ‘60 un gel-electrolit pentru bateria plumb-acid ceea ce a constituit o imbunatatire.
PLUMBUL
Plumbul este unul dintre primele metale folosite de catre oameni, folosirea lui datind din 6500 I.Ch..
Tevi de plumb antice au fost descoperite in Egipt datind din timpul lui Pharaohs ce a folosit plumbul in emailul obiectelor de ceramica.
Plumbul este de obicei asociat cu alte minerale- zinc, cupru, argint-, proprietatile sale naturale precum masa, maleabilitatea, punct de topire scazut, rezistenta la coroziune, proprietati electrice si rezistenta indelungata, facandu-l indispensabil in industria mondiala.
Plumbul are rata cea mai ridicata de reciclare dintre toate materialele industriale din lume.
Din ce este alcatuita o baterie?
O carcasa din polietilena (monobloc)
1. Placi interne pozitive si negative, realizate din plumb.
2. Separatori placi din material poros sintetic.
3. Electrolit, o solutie diluata din acid sulfuric si apa.
4. Borne din plumb, legatura dintre baterie si corpul ce are nevoie de energie.

Procesul de fabricare?
Procesul de fabricare incepe cu productia carcaselor (monobloc) din plastic. Majoritatea sunt realizate din polipropilena. Pentru bateriia de 12 V (pentru autoturisme), monoblocul este impartit in 6 diviziuni / celule. Capacul va fi fixat si sigilat atunci cand bateria va fi gata.
Procesul continua cu realizarea gratarelor si placilor din plumb si aliaj din alte metale. O baterie trebuie sa aiba placi pozitive si negative pentru a transmite curent.
Apoi, o pasta formata din oxid de plumb, acid sulfuric si apa este aplicata pe gratare. Materiale expandate alcatuite din diverse pudre sulfuroase sunt adaugate in aceasta pasta pentru a realiza placile negative.
In interiorul bateriei, placile pozitive si placile negative trebuiesc separate pentru a preveni scurt-circuitele.
Separatorii sunt folii de plastic subtiri, folosite ca izolatori intre placile pozitive si cele negative. Porii din separatori permit curentului electric sa circule intre placi in timp ce impiedica scurt circuitele.
In urmatoarea faza, o placa pozitiva este imperecheata cu o placa negativa si un separator. Acest pachet se numeste element, si se gaseste cate unul in fiecare celula. Elementele sunt asezate in monobloc. Celulele sunt unite printr-un metal ce transmite curentul electric. Bornele de plumb sunt sudate. Dupa aceasta bateria este umpluta cu electrolit si apoi este fixat capacul. Bateria se verifica de scurgeri.
Ultimul pas, este incarcarea. In timpul acestui proces, bornele bateriei sunt conectate la o sursa de curent si bateria este incarcata mai multe ore la rand. Cand bateria este incarcata complet, este mutata intr-un alt loc unde este curatata si se eticheteaza.
CUM FUNCTIONEAZA O BATERIE?
O baterie inmagazineaza energie pentru uz ulterior. Ea produce tensiune dintr-o reactie chimica produsa intre doua materiale diferite (placa pozitiva si cea negativa) care sunt introduse in electrolit. Intr-o baterie normala acid-plumb, tensiunea aproximativa este de 2 V /celula, deci un total de 12V. Curentul este degajat de baterie cu atat mai repede cu cat exista un circuit intre borna pozitiva si cea negativa.
Cei mai multi dintre oameni nu realizeaza ca o baterie acid-plumb functioneaza pe baza unui proces continuu de incarcare-descarcare. Atunci cand o baterie este conectata la o sursa ce are nevoie de curent, cum ar fi un autoturism, curentul iese din baterie si bateria incepe sa se descarce.
In procesul invers, o baterie devine incarcata atunci cand primeste iar curent, reinstalind diferentele chimice dintre placi. Aceasta se intaimpla atunci cand conduceti fara alti consumatori si alternatorul reincarca bateria.
Pe masura ce bateria se descarca, placile de plumb devin din punct de vedere chimic asemanatoare, acidul devine mai slab si tensiunea scade.
Bateria se poate reincarca total si atunci se reinstaleaza diferentele chimice dintre placi, iar ea poate furniza din nou curent.
Acest proces unic de descarcare-incarcare ce are loc intr-o baterie acid-plumb, inseamna ca bateria poate fi descarcata si apoi incarcata de mai multe ori.
Daca bateria este descarcata, nu defecta, poate porni de la o alta baterie complet incarcata. 30 de minute de condus ar trebui sa fie suficienti apoi pentru a o reincarca. In cazul in care alternatorul sau un alt component in sistemul electric al autoturismului este defect, bateria nu va putea fi incarcata. Deci, daca bateria se tot descarca, verifica intai sistemul electric, apoi inlocuieste bateria.

CELE MAI FRECVENTE INTRBARI DESPRE BATERII
ATENTIE !!!
Bateriile plumb-acid contin un electrolit din acid-sulfuric, otrava coroziva foarte puternica, ce emana gaze in cazul reincarcarii si explodeaza in cazul aprinderii.
Atunci cand se lucreaza cu baterii este nevoie de o ventilatie intensa, scoateti toate bijuteriile si purtati ochelari de protectie, precum si echipament de protectie!
Nu permiteti electrolitului sa se amestece cu apa sarata , in acest caz existind riscul producerii de gaz-chlorine (mortal).
I. Cum se realizeaza intretinerea preventiva ?
Intretinerea preventiva a unei baterii auto este foarte usoara si trebuie sa aibe loc odata pe luna in perioadele calde si de cate ori se schimba uleiul in perioadele cu temperaturi scazute. Iata cateva etape simple:
In timp ce manipulati baterii acid-plumb, purtati ochelari de protectie.
Daca nivelul electrolitului este scazut, lasati bateria sa ajunga la temperatura camerei si adaugati numai apa distilata (deionizata sau demineralizata) pana la nivelul indicat de producator. Daca nu exista niciun indicator nivelul trebuie sa fie 6-10 mm sub tubul de umplere. Placile trebuie sa fie acoperite tot timpul. Evitati supraumplerea, mai ales in zilele toride, deoarece caldura va dilata electrolitul.
Daca este necesar, inlaturati plumbul oxidat sau orice alta coroziune cu o perie de sirma.
Curatati capacul bateriei pentru a elimina urmele de electrolit si a preveni coroziuni.
Curatati alternatorul pentru a permite o racire mai buna si verificati curelele alternatorului de fisuri, etc..
Verificati cablurile bateriei de coroziuni sau proeminente si inlocuiti-le daca este necesar, cu cabluri egale in diametru sau mai mari.
II. Cum reincarc bateria?
Exista patru etape pentru reincarcare:
Etapa de incarcare , atunci cand curentul de incarcare este constant si tensiunea bateriei creste, pana la 80% din procesul de reincarcare. Poti furniza bateriei atat curent cat permite , atata timp cat nu depaseste 20% din 20 ore ( C/20 ) amperi ora (Ah) sau 8% din rata RC si depaseste 51.50C.
Etapa de absorbtie, atunci cand tensiunea incarcatorului, depinde de tipul bateriei, este constanta intre 14,1 VDC si 14,8 VDC la 26,70C si curentul scade pana cand bateria este complet incarcata, ceea ce de obicei semnifica cei 20% ramasi din preocesul de reincarcare. O incarcare totala normala are loc atunci cand curentul de incarcare se opreste la 2% (C/50) sau mai putin din capacitatea Ah a bateriei.
Etapa de plutire , optionala, este acolo unde tensiunea de incarcare se afla intre valorile 13,0 VDC si 13,8 VDC, mentinuta constant, si este folosita pentru a mentine bateria total incarcata.
Etapa de egalizare, este o absorbtie controlata de 5% de supraincarcare, ce egalizeaza tensiunea si gravitatia specifica in fiecare celula. Aceasta ajuta la disparitia cristalelor de sulfat care s-ar fi putut forma in timpul reactiilor chimice precum startificarea, atunci cand concentratia de acid este mai puternica pe fundul bateriei.
III. Pot mări durata de viata a bateriei?
Iata cateva sfaturi pentru a mari durata de viata a bateriei:
1. In zonele calduroase precum si in timpul verii, nivelul electrolitului trebuie verificat frecvent si in cazul in care este nevoie, se adauga apa distilata. (in cazuri extreme se poate adauga apa de ploaie).
2. Opriti toti consumatorii (climatizarea, radio-ul, faruri) inainte de a porni masina, in mod special iarna.
3. Uitarea diferitilor consumatori pe pozitia pornit poate descarca total bateria, iar in unele cazuri chiar defecta. Daca se intampla aceasta, incarcati total bateria cu un incarcator extern.
4. In zonele cu climat mai rece, inlocuirea cablurilor bateriei cu cabluri cu diametru mai mare, va creste puterea disponibila pentru pornirea motorului.
IV. Cum pot recupera o baterie sulfatata?
In timpul procesului normal de descarcare, se formeaza cristale fine de sulfat de plumb in pori si pe suprafetele placilor pozitive si negative ale bateriei acid-plumb. Cand o baterie este lasata intr-un proces de descarcare continuu, sau nivelul electrolitului este sub limita superioara a placilor, o parte din sulfatul de plumb moale, recristalizeaza in sulfat de plumb dur. Acest proces de creeare a sulfatului de plumb dur se numeste sulfatare- plumb. Se intaimpla in 85% din cazurile de defectare a bateriilor acid-plumb. In acest caz, placile pozitive devin maro deschis iar cele negative vor fi mate, cu aspect albicios.
cum pot preveni sulfatarea permanenta? Cea mai buna solutie este aceea de a mentine permanent bateria incarcata total.
cum pot recupera o baterie sulfatata?
a)Supune-ti bateria unui curent de 1-2 A pentru 48-120 de ore la 14,4 VDC. Daca bateria ajunge la o temperatura de 43,3oC, opriti incarcarea si asteptati sa se raceasca, apoi reluati procesul.
b) Inlocuiti electrolitul cu apa distilata, asteptati o ora, si conectati-o la un curent constant de 13,8 VDC pana cand nu mai apar fluctuatii de tensiune, apoi scoateti electrolitul si inclocuiti-l cu unul proaspat si iar reincarcati. Cristalele de sulfat sunt mai solubile in apa decat in electrolit; pa masura ce aceste cristale sunt dizolvate, sulfatul este transformat in acid sulfuric si gravitatia specifica creste.
CELE MAI CUNOSCUTE MITURI DESPRE BATERII
1. Depozitarea unei baterii pe paviment de beton o va descarca.
Cu o 100 de ani in urma, atunci cand monoblocul bateriei era realizat din cutii de lemn imbinate cu smoala, depozitarea pe o suprafata betonata îi accelera descarcarea. Monoblocurile bateriilor moderne sunt realizate din polipropilena sau cauciuc dur, sunt etanse, deci scurgerile externe – cauzatoare de descarcare nu mai sunt o problema.
Stratificarea temperaturii poate accelera descarcarea bateriei in cazul in care aceasta ar fi depozitata pe o podea foarte rece in timp ce in camera ar fi foarte cald.
2. Conducerea autoturismului va reincarca total bateria.
Exista cativa factori ce influenteaza activitatea alternatorului de a incarca o baterie, si anume cantitatea de curent transmisa de acesta catre baterie, durata de timp in care acesta este disponibil si temperatura. In general, in cazul opririlor dese sau a calatoriilor scurte in anotimpuri reci, este posibil ca alternatorul sa nu incarce total bateria.
3. O baterie nu va pierde din curent in timpul depozitarii.
Depinde de tipul bateriei si de temperatura. Bateriile prezinta o auto-descarcare naturala sau o asa numita “scurgere” interna electro-chimica la un nivel de 1%-25% / luna. In timp, bateria se poate sulfata si descarca total. Temperaturile foarte ridicate accelereaza acest proces. O baterie depozitata la 350C se va descarca de doua ori mai repede decat una depozitata la 240C.
4. Impulsurile de curent, aspirina sau diversi aditivi vor revigora bateria sulfatata.
Majoritatea expertilor sunt de acord ca impulsurile de curent nu actioneaza mai bine dacat incarcatoarele cu curent constant in eliminarea sulfatarii. De asemenea sunt de acord ca nu exista o dovada ca aditivii sau aspirina pot prelungi viata bateriilor. Avantaje pe termen scurt sunt cistigate prin cresterea aciditatii bateriei.
5. In zilele foarte friguroase aprindeti farurile pentru a “incalzi” bateria inaintea pornirii motorului.
In timp ce nu exista indoiala ca aprinderea farurilor va creste circuitul in cadrul bateriei, cu siguranta va diminua capacitatea necesara pentru pornirea unui motor rece. De aceea NU este recomandata aceasta actiune.
6. Bateriile rezista mai mult timp in zonele cu climat cald decat in cele reci.
In zonele cu climat cald, bateriile rezista cu 2/3 mai mult decat in cele reci. Caldura omoara bateriile, in special pe cele fara intretinere, iar frigul reduce capacitatea de pornire.
7. O baterie cu capacitate mai mare, va dauna masinii.
Un motor de pornire va folosi o cantitate fixa de curent din baterie, bazata pe rezistenta sa la sarcina. O capacitate mai mare de curent a bateriei va suplimenta numai daca este necesar. Nu va afecta autoturismul.
8. Bateriile acid-plumb au memorie.
Bateriile acid plumb nu au “memory effect”, prezent la bateriile de prima generatie Ni-Cad. Totusi, descarcari successive vor diminua capacitatea bateriei. Descarcari puternice sub 12.0 volti pot afecta bateriile de pornire si vor scurta durata lor de viata.
9. Bateriile defecte nu vor afecta sistemul de incarcare sau pornirea.
O baterie defecta sau slaba poate afecta sistemul de incarcare si pornire si poate cauza rateuri premature din cauza faptului ca trebuie sa compenseze tensiunea sau curentul. Daca se inlocuieste bateria, alternatorul, regulatorul de tensiune sau pornire, trebuie sa se verifice si celelalte componente sa fie in stare buna de functionare.
10. Odata formata, bateria nu isi poate schimba polaritatea.
Daca o baterie este total descarcata dar continua sa aibe sarcina, este posibil ca una sau mai multe celule sa isi schimbe polaritatea, ca si in cazul in care bateria a fost reincarcata cu polaritatea inversata. Pentru a schimba polaritatea, descarcati total bateria si incarcati-o apoi cu polaritatea corecta.
Bateriile pentru sistemul eolian
Componenta energetica de depozitare a sistemelor de alimentare cu energie alternativa este bancul de baterii fara intretinere si de mare capacitate, fabricate dupa tehnologii cu GEL sau AGM. Acestea asigura o eficacitate ridicata permanenta si conserva capacitatile functionale pe parcursul intregului ciclu de viata. La exterior seamana cu bateriile auto conventionale , cu care se intalnesc toti automobilistii, dar sunt ceva mai mari. Sistemele bazate pe tehnologii AGM si GEL au proprietatii speciale, care sunt foarte importate pentru a asigura o locuinta cu energie din surse regenerabile. Sa trecem in revista aceste diferente …
Bateriile GEL si AGM fac parte din aceeasi clasa – baterii plumb-acid. Ele constau dintr-un set similar de componente. In carcasa din material plastic robust, care asigura gradul necesar de etansare, sunt plasati electrozii din plumb sau aliaje speciale ale acestuia cu alte metale. Placile sunt scufundate intr-un mediu acid – un electrolit, care poate arata ca un lichid, sau intr-un alt mediu, mai dens si mai puţin fluid. Ca urmare a reactiilor chimice intre electrozi si electrolit se produce un curent electric. Atunci cand se aplica o tensiune externa electrica la bornele placilor de plumb, in baterie se produc procese chimice inverse, in urma carora bateria recupereaza proprietatile sale initiale, se incarca.
In bateriile auto conventionale ca si electrolit lichid serveste o solutie de apa-acid. Ermetizarea acestor baterii impiedica imprastierea lichidului, dar exista supape speciale, care regleaza presiunea gazelor in exces rezultate in timpul reactiilor chimice. Ele sunt eliminate in exterior.Aceste eliminari nu pot fi considerate utile pentru om, dar dat fiind faptul ca emisiile lor pe unitatea de timp este neglijabil, si bateria se afla in compartimentul motorului, intr-un spatiu ventilat, nu se considera periculos.
Orice proprietar al unei masini moderne, care a fost interesant sa observe activitatea unui specialist intr-un service in timpul trecerii unei revizii tehnice , stie ca una dintre masurile necesare este verificarea densitatii electrolitului din baterie.In cazul unor dovezi nesatisfacatoare, este reumplut cu apa distilata.In practica, acest lucru se intampla de fiecare data, si anume la fiecare 20-30 de mii de kilometri parcursi de masina . Si acest lucru se poate intampla de mai multe ori pe an!
Care sunt cerintele tehnice pentru bateriile auto? In timp de cateva secunde trebuie sa furnizeze un curent suficient de mare pentru pentru a pune in functie starterul, care invarte in mod repetat, parti componente masive ale blocului motor. Se intelege ca, in timp ce bateria se descarca usor, ea trebuie sa se reincarce complet, chiar daca va decideti sa ajungeti la brutaria de pe strada urmatoare.
Soferii cu experienta stiu ca, daca bateria este descarcata sub zero de mai multe ori, atunci ea nu va mai fi în masura sa indeplineasca in mod corespunzator functiile sale. Trebuie cumparata alta noua! Nu conteaza cauza a ceea ce sa intamplat, au fost ingheturi puternice de iarna, asociate cu sistemul de aprindere dereglat, sau conducatorul auto – un caracter de visator, care cronic uita sa stinga lumina. Doar o cale de iesire – un acumulator nou. In mod evident, cu astfel de caracteristici, baterile auto nu indeplinesc cerintele necesare pentru alimentarea neintrerupta cu energie a unei locuinte.
Ne intoarcem acum la bateriile fabricate prin tehnologie AGM (Absorptive Glas Mat). In limba romana, acest lucru poate fi tradus ca “absorbant din fibra de sticla.”In calitate de electrolit este de asemenea folosit solutie acida in forma lichida, ar spatiul dintre electrozi este umplut cu materiale poroase, separator pe baza de fibra de sticla. Aceasta substanta actioneaza ca un burete, absoarbe tot lichidul si il pastreaza, nu-l lasa sa se raspandeasca. Electrozii si placile separatoare, alternand intre ele, formeaza un fel de “tort in straturi”.
Atunci cand are loc reactiile chimice in interiorul unei baterii se formeaz gaze (in principal hidrogen si oxigen, moleculele sunt componentele apei si ale acidului). Aceste bule se retin de o parte din pori, in felul acesta gazul nu se evapora. Ele participa direct in reacţiile chimice, atunci cand se incarca bateria se intorc inapoi in electrolitul lichid. Acest proces este numit recombinare de gaze. De la scoala desigur, de la lectiile chimie se stie ca ciclul nu poate fi 100% eficient. Dar, in zilele de astazi efectul de recombinare in bateriile AGM ajunge la o eficienta de 95-99%. Adica in interiorul bateriei se formeaza o cantitate neglijabilă de gaz liber inutil si electrolitul nu-si schimba proprietatile chimice multi ani la rand. Cu toate acestea, dupa un timp indelungat, gazul liber creaza o suprapresiune in interiorul bateriei si cand aceasta ajunge la un anumit nivel se declanseaza o supapa de evacuare speciala. Aceasta supapa, de asemeni, protejeaza bateria de la explozie in cazul unor situatii extraordinare: functionare in regimuri extreme, cresterea brusca a temperaturii in camera din cauza unor factori externi, etc.Intretinerea bateriilor AGM nu este prevazuta.
Dar, principalele caracteristici tehnice ale bateriei AGM, spre deosebire de cele auto conventionale este posibilitatea de a lucra in regim de descarcare profunda. Ele pot da energie electrica o perioada lunga de timp (ore sau chiar zile) pana la starea in care rezerva de energie scade la 20-30% din valoarea initiala. Dupa incarcare acumulatorul isi reface aproape complet capacitatea operationala. Desigur, astfel de situatii nu pot trece fara urme, dar baterile AGM de astazi pot rezista pana la 600 sau mai multe cicluri de descarcare profunda.
Presupunand ca constant odata pe saptamana reteaua externa cade, iar bateria se va conecta si va da toata energia disponibil stocata, putem obtine o durata de viata aproximativa a bateriei: 600 de cicluri de impartit la 50 (numarul de saptamani in anul in care au fost caderi de energie electrica), vom avea 12 ani. Producatorii spun aceeasi cifra estimata de viata utila, dar specifica – in timp ce lucreaza in regim de tampon, adica, modul cand bateriile sunt complet incarcate, gata sa se conecteze, dar astfel de caderi sunt rare, iar sursa de alimentare externa se restabileste inainte ca bateriile sa fie complet descarcate. In realitate nu totul este perfect, de exemplu, sunt situatii destul de des intalnite atunci cand incepe reincarcarea bateriei dupa o perioada lunga de functionare, iar timpul nu a fost suficient pentru a incarca capacitatea necesara si sursa de alimentare externa cade din nou. Asupra bateriilor influenteaza puternic si conditiile externe: temperatura si umiditatea, calitatea curentului electric de incarcare, etc. In practica, bateriile AGM se schimba mai des, dar este vorba de ani si ani de functionare.Bateriile auto cu astfel de posibilitati nu se poate lauda.
In plus bateria AGM are o tensiune de auto-descarcare foarte mica. O baterie incarcata neconectata poat fi stocata pentru o perioada lunga de timp. De exemplu, timp de 12 luni de nefunctionare nivelul bateriei scade la doar 80% din cel initial.
Aceste caracteristici sunt realizate nu numai datorita tehnologiei AGM. La fabricarea de baterii AGM sunt folosite materiale mai scumpe cu proprietati speciale: electrozii sunt facuti din electrozi de plumb ultra-pur si mai grosi, electrolitul este acid sulfuric de inalta puritate.De aceea pretul bateriilor AGM este mai mare decat cele standart.

Bateriile GEL

Proprietati si mai bune de consum o au baterii cu gel (GEL – Gel Electrolite).In electrolitul lichid se adauga substante pe baza de dioxid de siliciu (SiO2), generand astfel o masa groasa, amintind dupa consistenta de jeleu. Cu aceasta masa este umplut spatiul dintre electrozi din interiorul bateriei. In cursul reactiilor chimice in substanta electrolitica se formeaza numeroase bule de gaz, iar reunirea gazelor are loc cu o eficienta mult mai mare.
Fata de bateriile AGM cele cu GEL se restabilesc mai bine dupa o descarcare profunda, chiar si atunci cand procesul de incarcare nu incepe imediat dupa descarcare. Ele sunt capabile sa suporte mai mult de 1000 de cicluri de descarcare profunda, fara o pierdere semnificativa a capacitatii. Deoarece electrolitul este intr-o stare densa, este mai putin predispus la separarea in apa si parti componente de acid, bateriile cu gel tolereaza astfel mai bine parametrii necorespunzatori ai curentului de incarcare.
Singurul minus al bateriilor cu gel – preţul, este mai mare decat la bateriile AGM de aceeasi capacitate.